Ucraina anunță că vrea să adâncească și mai mult canalul Bâstroe. Motivul invocat de Kiev

Guvernul de la Kiev a transmis că vrea să adâncească și mai mult canalul Bâstroe, pentru a permite navelor comerciale să tranziteze mai ușor zona, încărcate cu cereale.

Ucraina nu renunță, așadar, la ideea să adâncească canalul Bâstroe, în ciuda scandalului diplomatic din ultimul an dintre România și guvernul de la Kiev, tocmai pe tema lărgirii acestui canal de către partea ucraineană.

Anunțul a fost făcut de Iuri Vaskov, ministrul adjunct pentru renovare și infrastructură de la Kiev.

Ce s-a întâmplat până acum

Ucraina a mărit deja adâncimea canalului de la 3.9 metri la 6.5 metri cu scopul de a permite navelor sale să tranziteze Dunărea încărcate cu cereale, în contextul războiului din Ucraina. ”Noua adâncime a canalului Bâstroe a permis navelor să se oprească în porturile ucrainene de pe Dunăre, dar aceasta nu este încă suficientă pentru navele încărcate, care trebuie să folosească canalul Sulina din România, care este mai adânc.

El a declarat că Ucraina ar dori să extindă adâncimea Bâstroe la 7,2 metri, similar cu canalul românesc, şi intenţionează să poarte discuţii cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat”, a transmis ministrul. Rusia a blocat în urma războiului ruta tradițională de export a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră, astfel că guvernul de la Kiev trebuie să se reorienteze.

România a făcut în trecut un scandal monstru prin vocea ministrului transporturilor Sorin Grindeanu, dar și prin alți lideri ai PSD, care au considerat că Ucraina vrea să sacrifice Delta Dunării pentru interesele sale comerciale. De altfel, țara noastră a cerut de multe ori să se facă măsurători oficiale, deși președintele Klaus Iohannis i-a tras de mânecă pe acei lideri politici care s-au ”agitat”.

Unii duri, alții îndeamnă la calm

Rămâne de văzut care va fi acum reacția oficialilor români, dacă Ucraina va lărgi de la 6.5 metri la 7.2 metri canalul.

Sorin Grindeanu a avut o reacție dură în februarie, pe această temă. ”I-am convocat pe cei de la Ministerul Mediului și Ministerul Afacerilor Externe. Am spus ce știam, s-au strâns informațiile și am spus un punct de vedere către comisie. Ucraina a depus în mod oficial o cerere pentru ca Brațul Chilia și Canalul Bâstroe să intre în Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).

Asta se întâmpla acum o lună. Noi, cei de la Transporturi, am spus că nu este normal și nu susținem acest lucru, iar punctul de vedere a fost împărtășit și de Ministerul Afacerilor Externe”, a declarat Grindeanu la emisiunea lui Marius Tucă de pe Gândul. ”Cu toții știm situația în care se află Ucraina. Noi, ca stat, am făcut eforturi pentru a-i ajuta și vom face în continuare. Conform convențiilor internaționale, singurul canal navigabil în Delta Dunării este Sulina.

În vara anului 2022, adică după ce începuse războiul, statul român a dat un accept Ucrainei să poată să tranziteze pe Chilia și Bâstroe, dar acceptul era pentru nave cu pescaj mic. Era normal să facem acest lucru. Acum, dacă ne uităm pe documentele oficiale ale ucrainenilor, fie că vorbim de Ministerul Transporturilor din Ucraina, fie că vorbim de Căpitănia Portului Ismail, vedem că oamenii și-au asumat faptul că în acest moment vorbim de adâncimi de 6,5-7 metri, adică pentru nave mari. Astea nu sunt lucrări de întreținere, ci o dragare. Întreținerea înseamnă să păstrezi la 3,5”, a completat Grindeanu.

Replica lui Iohannis: „Date incerte”

De altfel, Sorin Grindeanu s-a arătat foarte deranjat de faptul că Ucraina ar vrea să lărgească Bâstroe fără să ceară acordul României și fără să-i pese că ar putea distruge Delta Dunării.

”Nu se pot face lucrări, nici măcar de întreținere, fără a anunța statul vecin, lucru care nu s-a întâmplat. Singura notificare pe care noi am primit-o a fost una pentru o lucrare de mici dimensiuni, în portul Ismail”, a completat Grindeanu.

Cert e că președintele Klaus Iohannis a îndemnat la calm în acest caz. “Există o preocupare legitimă pentru Delta Dunării, dar nu cred că în acest moment este potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte. Ucrainenii nu au nevoie să fie certaţi acum, au nevoie de susţinere.

Nu vreau să fie înţeles greşit, nu vreau să se tolereze lucrări care pun în pericol biodiversitatea Deltei Dunării, dar să nu ne ambalam fără să ştim ce vorbim. Că se fac lucrări pe Canalul Bâstroe ştie şi ministerul Transporturilor, cam din luna octombrie”, a declarat Iohannis, conform News.ro.

Citește și

Caracterizare epică pentru Dana Budeanu: “Pentru un milion de femei”