Ludovic Orban: ”Premierul este fie amnezic, fie nu a trăit în România”

Fostul premier Ludovic Orban spune că România are nevoie de 5 tronsoane de autostradă pentru a avea șanse reale la dezvoltare economică și acuză guvernul că acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea acestor proiecte vitale de infrastructură.

Autostrăzi pe hârtie

Ludovic Orban susține că Autostrada ”Unirii” Tg. Mureș – Iași. autostrada Brașov – Bacău, autostrada Brașov – Ploiești, autostrada Sibiu – Pitești și autostrada Lugoj – Craiova – Calafat sunt cele cinci tronsoane de autostradă care ar trebui să fie prioritare în master-planul de transport al României.

Acestea ar urma să asigure conectarea regiunilor României între ele și conectarea tuturor regiunilor la infrastructura europeană de autostrăzi, pentru a da șanse reale la dezvoltare economică.

Președintele partidului Forța Dreptei, Ludovic Orban, susține că singurul tronson care este rezolvat este cel dintre Sibiu și Pitești, pentru care există aprobarea Comisiei Europene să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile și pe care sunt deja semnate contractele de proiectare și execuție, pe două tronsoane fiind deja demarate lucrările de construcție.

Pe toate celălalte, actualul guvern bate pasul pe loc sau face pași înapoi, crede Orban.

”Nu se mai aude nimic”

”Autostrada Tg. Mureș-Iași, pentru care a fost adoptată și o lege pentru a garanta construcția ei, este foarte departe de momentul începerii construcției efective.

Nici până astăzi nu este finalizat studiul de fezabilitate pe secțiunea Tg.Mureș-Tg. Neamț, deși el fusese predat în septembrie 2021, dar respins de CNAIR. De atunci, deși a trecut aproape un an de zile, nu s-a mai auzit nimic de el.

Tronsoanele Tg. Neamț-Iași și Iași-Ungheni sunt de asemenea în întârziere. Majoritatea parlamentară a modificat termenul de finalizare din 2026 în 2030, ceea ce ne arată clar că actuala coaliție tărăgănează realizarea acestei autostrăzi”, a scris vineri pe Facebook Ludovic Orban.

Acesta arată că, pe tronsonul de autostradă Bacău-Brașov, contractul de elaborare a SF+PT, semnat în mai 2020, este în curs de reziliere. El crede că se va amâna realizarea efectivă a autostrăzii cu cel puțin 2 ani.

Acuze grave

Fostul premier susține că Autostrada Lugoj-Craiova-Calafat este și ea lăsată prin sertare, deoarece guvernul a refuzat să semneze contractul de realizare a studiului de fezabilitate cu firma care fusese desemnată câștigătoare, iar Oltenia va fi lăsată în continuare în sărăcie și subdezvoltare prin neconectarea la rețelele europene de transport.

„Am lăsat la urmă tronsonul de autostradă cel mai așteptat, Brașov-Ploiești. Pentru că aici este de-a dreptul sinistru ce se întâmplă. Domnul Ciucă a vorbit de funie în casa spânzuratului și ne-a anunțat mândru că se va face prin parteneriat public-privat. Eu cred că premierul este fie amnezic, fie nu a trăit în România, fie, pur și simplu, nu îl interesează cu adevărat subiectul.

Cum să vorbești de PPP pe Brașov-Ploiești în condițiile în care acest proiect este un simbol al eșecului parteneriatului public privat? Când s-au finalizat două proceduri de licitație pentru realizarea tronsonului prin PPP și a fost desemnat câștigător același consorțiu care nu a făcut nimic pentru că a spus că nu găsește finanțare? A spune că faci proiectul prin PPP este ca și cum ai spune că nu vrei să îl faci niciodată”, a mai scris Orban pe rețeaua de socializare.

El mai spune că guvernul acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea acestor proiecte vitale de infrastructură: ”Decalajele de dezvoltare între regiuni se vor accentua, regiunile mai sărace vor fi lipsite în continuare de investițiile necesare dezvoltării, se vor adânci falii care pot afecta chiar coeziunea economică și socială a României”.

Citește și

Traian Băsescu a cerut în instanţă revizuirea deciziei prin care a fost declarat colaborator al Securităţii